Zamek w MEX
Analizy Brewa 29 wyświetleń

Zamek 10305 w MediaExpert (!)

Dziś rano polski półświatek LEGO zelektryzowała wiadomość, że zestaw Icons 10305 Zamek rycerzy herbu Lew pojawił się w ofercie elektromarketu MediaExpert, choć na razie jeszcze bez ustalonej ceny. Co “gorsza”, podobno jego cena ma wynosić 1699,99 zł.

UWAGA: zamek na razie tylko pojawił się na stronie, ale jeszcze nie da (i nie dało) się go kupić. To tak gwoli ścisłości.

Oczywiście, od razu pojawiły się śmieszkujące głosy, że “no ładny mi zestaw ekskluzywny“. Cóż, po pierwsze – wiele razy powtarzałem (a pierwszy raz pisałem o tym tutaj), że oficjalny status setu ekskluzywnego NIGDY nie daje 100%-owej gwarancji na to, że zestaw będzie dostępny tylko u źródła. Retailerzy mają własne umowy, ogarnięci klienci mogą również sprowadzić zestaw poza oficjalną dystrybucją, bo Unia Europejska daje im takie prawo. Z tym nic się nie da zrobić i trzeba z tym żyć.

Zupełnie inną sprawą jest, że biznesowo jest to strzał w stopę, który komuś, kto zajmuje się klockami niemal zawodowo, trudno zrozumieć. MediaExpert nie ma mocnej pozycji na rynku stricte zabawkarskim, a LEGO® ma w swojej ofercie tylko dorywczo. O ile na rynku RTV/AGD może poniekąd dyktować warunki, o tyle na polu klockowym jest tak naprawdę mało znaczącym graczem, wypływającym tylko przy okazji promocji cenowych. Ważniejszą sprawą jednak jest to, że – jeżeli Zamek pojawił się w ofercie MediaExpert na podstawie umowy dystrybucyjnej z duńskim producentem – to jest to (kolejne już) wyłamanie się z polityki dystrybucji ekskluzywnej, które raczej negatywnie wpływa na zaufanie do LEGO®. Piszę to nie tylko za siebie, ale także za setki ludzi, którzy Zamek już kupili, będąc przekonanymi, że set nie będzie tańszy. Wrzucanie go do oferty dużego dystrybutora to poniekąd kolejny sygnał, że polski rynek ma trudność z zachowaniem konsekwencji wydawniczej, a także, że w naszym kraju jeszcze sporo zostało do nauki, jeśli chodzi o zaufanie klienta do marki.

Dodam też, że pojawienie się zamku w dystrybucji u TYLKO jednego klienta nie ma nic wspólnego z wolnym rynkiem. Dyktat cenowy przechodzi tylko pod inny podmiot, a na “rynkową” obniżkę o 25-30% i tak raczej nie będzie można liczyć. Zupełnie inną sytuację mielibyśmy w przypadku, gdyby set trafił do kilku kolejnych sklepów, a jego cenę regulowałby popyt. Niestety, na ten moment mamy nadal do czynienia z dystrybucją ekskluzywną, tyle że ktoś inny dyktuje cenę…

Już wiemy, że Zamek w MediaExpert da się wyrwać 200 zł poniżej ceny katalogowej, a do tego pewnie dojdą jakieś sporadyczne promocje. Wcześniej zakładałem, że z takimi precedensami nie będziemy już mieli do czynienia, ale najwyraźniej trzeba je nadal mieć z tyłu głowy…

REKLAMA:

78 thoughts on “Zamek 10305 w MediaExpert (!)

  1. legorlz

    Przecież już jest cena podana, 1699 zł, można podejrzeć przy zakupach na raty. Podejrzewam, że kwestią 1-2 miesięcy spadnie poniżej 1500

    1. Brewa

      Yup, już zaktualizowałem. Dick move :).

      1. legorlz

        To jeszcze ostatni akapit i będzie cacy 🙂

  2. Karol

    Z tym stwierdzeniem, ze ME ma klocki w ofercie dorywczo to trochę przesadziłeś. Dostępność i ceny są tam lepsze niż w niejednym sklepie ” zabawkarskim”. Ostatnie promki w ME z przed dwóch tygodni przemilczałeś. Na wiele zestawów było 10proc. rabatu plus gratis w postaci plyty konstrukcyjnej. 76183 za 200zł , 76192 za 260zł , a 75968 za 210zł , tak dla przykładu…

    1. Ray Manzarek

      Pełna ZGODA
      Uważam, że ME w pryzmacie ostatnich 24 miesięcy to DUŻO lepsze miejsce na zakupy niż choćby al.to. Duża ilość regularnych promocji w tym świetnych przecen i promocji z gratisami. Co ważne w tym roku ME świetnie pakuje stosując bardzo duże pudła w stosunku do wielkości zestawów…Kiedyś był dramat i pakowanie w strecz jednak wyciągnęli wnioski i wychodzą nam na przeciw…
      Podczas gdy al.to w kwestii pakowania i obsługi klienta cołneło się do epoki kamienia..

    2. Mike

      Zgadzam się. Podobnie i dzisiaj. Sporo friendsowych zestawów w najniższych cenach ever. I nowy HP też (już co prawda wyczerpali pulę, ale jednak)

      1. Paweł

        Puchatki (21326) też były nie dawno w najlepszej historycznie cenie w Media Expert z tydzień czy dwa temu.Co do zamku to czułem w kościach,że prawdopodobnie z nim tak będzie i pod nosem wyśmiewałem tworzący nie wokół niego hype.Na szczęście żadnego wtedy nie kupiłem.

  3. Buddy Guy

    Niewielkie zmartwienie dla posiadaczy 1-2szt…
    Gorzej jak ktoś zainwestował 5 cyfr w nadziei na żniwo…

    Jednak trzeba się uderzyć w piersi bo emocje i sentyment zasnuł AFOLom oczy w realnej ocenie potencjału tej premiery….
    Nie dość, że set relatywnie drogi na wejściu (choć osobiście nie uważam żeby Lego przegięło) to jeszcze wszystkich zaskoczyła jego dostępność…
    Nie czarujmy się popyt nie powala na kolana…

    1. Brewa

      Akurat inwestycja w ten zestaw od samego początku była skazana na niepowodzenie ;).

      1. Homer

        Ale sam na niego swego czasu biłeś mocno pianę i robiłeś hype.

        1. Brewa

          Owszem, no i? Sam kupiłem na premierę, dawno już zbudowałem i jestem zadowolony. Tu chodzi tylko i wyłącznie o fakt, że zamek POZOSTAJE ekskluzywny, ale tylko dla jednego klienta, więc wpadamy z deszczu pod rynnę: LEGO traci zaufanie, a klienci i tak nie mają dostępu do ceny regulowanej rynkowo, bo cenę kontroluje tylko jeden podmiot. Korzyść doraźna jest taka, że ktoś zaoszczędzi te 200 zł i na tym koniec, ale na wyższe rabaty nie ma co liczyć. Zmienię ton, jeśli zestaw trafi do kilku kolejnych klientów. Na ten moment to patologia rynkowa i wygrana wyłącznie dla sieci handlowej, która podpisała umowę.

      2. Buddy Guy

        Ja nie ukrywam że liczyłem szybką niedostępność i szybki flip…
        Cieszę się że nie kupiłem tego dużo.

  4. eMTe

    Jak dla mnie prosta nauka – nie opłaca się kupować drogich zestawów tuż po premierze i więcej tego nie zrobię.

    1. Ritchie Blackmoore

      Nie zgadzam się… wszak na są opcje na małe szybkie flipy a nader wszystko możesz wyrywać duże ilości GwP za free…to też są pieniądze 😀 W skali roku… ah i oh 😀

      1. eMTe

        GWP można wyrwać bez kupowania nowych, drogich setów 🙂

        1. Ritchie Blackmoore

          Tak…ale wtedy jedynie stają się substytutem rabatu dostępnego w szerokiej dystrybucji 😛
          Więc nie są za “free” Taki szczegół… 😛

        2. Brewa

          Tak, ale opłaca się to tak czy owak głównie przy setach ekskluzywnych.

    2. Brewa

      Dokładnie tak: pod kątem biznesowym dla samej grupy LEGO taki (słuszny) wniosek to najgorsze, co może się zdarzyć.

  5. NaChwile

    Super wiadomość. Fajny zestaw, który stał się bardziej dostępny! Dzięki za info!

  6. emsi

    czy zestaw był dostępny i się wyprzedał? Czy po prostu jeszcze nie ma możliwości zakupienia go w sklepie online?

    1. Brewa

      Jeszcze nie ma możliwości.

  7. the Kazik

    “MediaExpert nie ma mocnej pozycji na rynku stricte zabawkarskim, a LEGO® ma w swojej ofercie tylko dorywczo. (…) na polu klockowym jest tak naprawdę mało znaczącym graczem”
    Nie jest moim celem obrazić Ciebie, ale może Ty jesteś mało znaczącym klockowym graczem? Takie stwierdzenie – na dodatek niepodparte żadnymi danymi – jest bardzo słabe, na dodatek nieprawdziwe.
    Dokładnie jest bardzo znaczącym graczem, skoro informacją dnia na wszystkich portalach i grupach inwestorskich będzie właśnie lament nad tym, że oni mogą a Wy nie.

    1. Brewa

      Ale ja nie jestem żadnym graczem, a już na pewno nie konkurującym z MEXem. W ofercie MEX LEGO to mało znaczący promil działalności. Wierz mi, znam ich z zupełnie innej branży i LEGO dla nich to tylko dopychacz koszykowy :).

      1. the Kazik

        Oczywiście, że to promil ich działalności.
        Ale to NIE znaczy, że są (lub pozostaną) “mało znaczącym graczem”.

        Czekamy na zamek w Empiku i Bonito jeszcze 😉

      2. Brickskiller

        Wiemy,że zawodowo działasz w rtv/AGD ale cytując ciebie Brewa “…znam ich z zupełnie innej branży i LEGO dla nich to tylko dopychacz koszykowy…” Być może ale kto wie,że nie długo takim zapychaczem koszyków będą mikrofalówki do klocków LEGO 😉

        1. Brewa

          Nie przy tych marżach ;).

  8. Kharix Archer

    O jezu zamek bedzie tanszy. Nic tylko sie cieszyc bo bedzie mozna go kupic za normalne pieniadze.
    Aleeee oh wait…cos tu komus nie pykło? Widac slabo “Zajmuje sie biznesowo LEGO”.

    1. Brewa

      Zamku nie brałem inwestycyjnie, a dobra cena tylko u jednego retailera to żaden powód do radości, bo to ten retailer, a nie LEGO, będzie mogło ją sobie dyktować do woli. Albo lecimy na kilku dystrybutorów, albo ekskluzywnie. Ograniczanie oferty do jednego retailera to bardzo niekorzystna rynkowo sytuacja :).

      1. Kharix Archer

        Tak jest lepsza sytuacja to jak LEGO dytkuje ceny, nie daje na nie mozliwosci RAT 0%, nie robi promocji, wyprzedazy, bledow cenowych itp etc. DYKTATOR LEGO

      2. Shuggie Otis

        Dokładnie…
        Dziwna i niezrozumiała sytuacja. Niedługo skończą się Duńczykom części ciała do odstrzelenia 😛

        1. Brewa

          No ostatnio chyba każda marka ma ciężko ;).

  9. antyfanklockow

    Taki z niego exclusive jak eol z Bugatti, lol 😀

    1. Brewa

      Oczywiście, a za tydzień albo dwa, jak Bugatti zniknie, to pewnie nie będzie takiej radości ;).

  10. Wiedźma

    Już niedostępny

    1. Brewa

      JESZCZE nie jest dostępny :).

  11. Lotnik

    Ej, ale czemu to nie jest jako Okazja Dnia, albo przynajmniej ważny news, tylko analiza? Przecież tu nie ma żadnej analizy, tylko gorzkie żale.
    Dla kupujących to chyba dobrze, że będzie można to kupić taniej, a ynwestorzy, budując swoje portfolio, muszą się godzić na straty, jeśli produkt wypłynie w niższej cenie, niż ta, za jaką kupili.

    1. Brewa

      To nie jest okazja dnia, bo zestawu nie ma jeszcze w sprzedaży ;). Starałem się pokazać nieco szerszą perspektywę: wrzucanie zestawu do oferty tylko jednego sprzedawcy absolutnie nie służy rynkowi, bo to de facto oddawanie kontroli nad ceną właśnie temu sprzedawcy. Post byłby w zupełnie innym tonie, gdyby zestaw trafił przynajmniej do kilku innych retailerów, a nie tylko jednego, skądinąd znanego z narzucania warunków cenowych :).

  12. takżetego

    Godziwa cena za ten zestaw to przedział pomiędzy 1300, a 1400 złotych. Cena katalogowa, specjalnie została ustalona znacznie wyżej, żeby ludzie na promocjach się cieszyli jak tanio, a LEGO mogło zainkasować solidną marżę. MediaExpert wystawiło zestaw za 1700 zł, czyli nadal drogo.
    Jako miłośnik klocków cieszę się tym bardziej im klocki są bardziej dostępne. Jak ktoś jest inwestorem to raczej z łatwością mógł zobaczyć, że zestaw jest mocno “over price”.

    1. Brewa

      Jak wspomniałem – ograniczenie do jednego sprzedawcy to nie jest większa dostępność, a brzydka zagrywka rynkowa. Absolutnie nie miałbym nic przeciwko temu, żeby zamek poleciał szerzej. Teraz nadal mamy exa, ale z innego źródła.

  13. Fanatyklego

    Oh nie jakie to Lego jest złe zabawka trafia do ogólnej sprzedaży i to co gorsza do sklepu z elektronika i będzie można go kupić taniej, kierownictwo Lego powinno zrezygnować z zajmowanego stanowiska, pierwsza podstawowa sprawa lego jest było i będzie ZABAWKĄ i nieważne jakie teorie inwestorskie wymyślicie zawsze nia pozostanie , a po drugie Lego zależy na jednym kasie jak zalegają im kartony z niesprzedanym towarem to co mają zrobić trzymać kasę zamrożą w tonach plastiku ? Wiadome ze zestaw zostanie wydany do ogólnej dystrybucji z prostej przyczyny przeliczyli sie z potencjałem tematyki , cena zabiła sprzedaż tego zestawu jak i moment wydania.
    Miłego dnia

    1. Brewa

      This is not the case – jeden sklep to NIE jest ogólna dystrybucja i to w tym widzę główny problem :).

  14. Marc Bolan

    Brewa – jak mawiał klasyk….
    Szkoda strzępić ryja 🙂

    1. Brewa

      Nie no – czasem trzeba postrzępić, żeby potem nie było, że “nie mówiłem” :P.

  15. Wieśniak

    Ciekawy wpis, mnóstwo komentarzy, emocje 🙂 utwierdziłem się tylko w jednej kwestii. To co kiedyś wspomniałem Ci Brewa – robisz kawał dobrej roboty i pełen szacunek za to. Natomiast tak jak niektórzy wspominają w komentarzach, ja również się podpinam, iż (oczywiście wg mojego odczucia) dla nowej osoby (wchodzącej w branże LEGO) zrobiłeś mocny hype na ten zestaw. Wspomniałeś, że wrzucisz statystki sprzedaży tego zestawu – rozumiem, że jeszcze możesz ich nie mieć. Ja tylko dodam dwie kwestie:
    1. Sprzedaż ekskluzywna nigdy nie gwarantuje, że zestaw nie trafi do szerszej sprzedaży – także “gadki” o braku zaufania itd. są mówiąc grzecznie bezpodstawne i wyssane z palca.
    2. LEGO to nie wolontariat i również chce zarabiać. W tym przypadku – zostawili zamek dla siebie, żeby sprzedać go w najlepszej cenie. Nie idzie tak jak chcieli to teraz rabatują dla klientów. I tak się normalnie działa w handlu. Nic w tym złego nie widzę, a wręcz przeciwnie jest to normalne.
    Jedynie brak zaufania można mieć do kogoś, kto twierdzi, że ze sprzedaży ekskluzywnej zestaw nie trafi do szerszej dystrybucji 🙂
    P.S. zauważyłem, że moderujesz wstecz swoje wpisy 🙂

    1. Brewa

      Nie wiem, do czego pijesz z moderacją wsteczną. Wpisy są aktualizowane, to fakt, ale zazwyczaj te najnowsze – tak jak ten, do którego dopisałem jeden akapit wytłumaczenia. Hype na zestaw robiłem, owszem, ale – że tak to ujmę – w dobrej wierze. Miałem realną podstawę sądzić, że set szybko zejdzie, próbnikiem była Australia. Tak się nie stało, ale trudno mi wziąć odpowiedzialność za to, że nie umiem jeszcze przepowiadać przyszłości ze 100% skutecznością. Co do statystyk – przez moją stronę sprzedało się ok. 120 zamków w dniu premiery. Zakładam, że był to niewielki procent całości sellu. Wreszcie – najważniejsza kwestia: po raz kolejny wskazuję, że nie mam absolutnie nic do tego, żeby zamek poszedł szeroko. Moim największym zarzutem jest to, że poszedł BARDZO WĄSKO. Tym samym LEGO naruszyło swoją ekskluzywność (za czym idzie strata zaufania – ja ponownie zacznę zastanawiać się 5 razy, zanim kupię coś ekskluzywnego na premierę), a jednocześnie nie wykorzystało potencjału leżącego w zestawie, co wyraźnie wskazuje, że skok na kasę wykonał tu wyłącznie MediaExpert i to ten sklep – jako jedyny – jest w tej sytuacji wygrany. Dlaczego nie EMPiK, Smyk, Al.to i Amazon? Tego nie wiem, ale gdyby zestaw poleciał także tam, to sam bym przyklasnął takiemu rozwiązaniu.

      1. Wieśniak

        Z tą moderacją wsteczną odleciałem – wybacz, zwracam honor do kieszeni 🙂 “ctrl+f” muszę lepiej opanować 🙂 nikt nie wymaga od Ciebie w 100% skuteczności, tylko jeśli mogę coś doradzić to uważał bym na stwierdzenia “na pewno” itd. Nigdy nie mamy pewności w wielu kwestiach 🙂 Wg mnie LEGO nic nie naruszyło – to klienci oczekują, że jeśli set jest ekskluzywny to taki powinien zostać – a nikt tego nie powiedział, oprócz samych klientów. Tak jak wspominałem – sprzedaż to sprzedaż i słupki muszą być zielone. A wg mnie na Media Expercie się nie skończy, bo cena nadal za wysoka 🙂 zdrówka Brewa i udanego weekednu!

        1. Brewa

          OBY się nie skończyło. Jeśli tak nie będzie, to nie powiem złego słowa. Co do “naruszania” – ostatnie “kuluarowe” zapowiedzi twierdziły wyraźnie, że przechodzimy na model zachodni, gdzie set ekskluzywny oznacza faktycznie “ekskluzywny”, a nie “ekskluzywny, dopóki nie zdecydujemy, że jeden sklep będzie miał taniej” – takie podejście do tematu wypacza cały model kupowania u źródła i, wrócę do tego, narusza zaufanie regularnych, lojalnych klientów, gotowych dać więcej za coś ekstra, mając pewność, że za dwa miesiące nie okaże się, że jednak mogli zapłacić mniej. Niestety, mam wrażenie że nasz rynek jeszcze nie jest gotowy na taki zabieg, co zresztą widać po wielu komentarzach pod tym wpisem ;).

          1. Wieśniak

            Rynek rynkowi nie jest równy 🙂 idealny przykład zamku z Australia. A w kwestii polskiego podwórka, patrząc po ilości oficjalnych sklepów LEGO w Polsce nie chce mi się wierzyć, że ceny drogich zestawów nie otrzymają ciekawych promocji. Chyba, że tylko ja się wstrzymałem z zakupem latarni i kevina 🙂

          2. Brewa

            Jak na razie Kevin tak średnio z promocjami, a od premiery minie zaraz rok – zdążył za to znacznie podrożeć katalogowo; to samo hotel butikowy, którego wciąż próżno szukać w szerokiej dystrybucji. Z Latarnią pewnie będzie podobnie, niestety. I właśnie na tej tendencji rynkowej opierałem swoje przewidywania.

  16. Wieśniak

    Aaa, i jeszcze dwie kwestie 🙂 co do zdania na temat ME to tak jak inni w komentarzach mam zupełnie inne zdanie niż Ty Brewa – kupiłem u nich ostatnio kilka zestawów w super cenie i wg mnie, jeśli nadal tak będą sprzedawać to mogą być w czołówce sklepów sprzedających klocki. I druga – też mam inne zdanie co do wejścia do ME. Zapewne, żeby zamek wszedł do ME to jest podpisana umowa na obrót tym towarem. I jeśli zestaw nie będzie się tak sprzedawał (zgodnie z założeniami umowy) to zrobią na niego dobry rabat i wtedy będzie super 🙂 matematyka jest ścisła, excel też, a sprzedaż lubi słupki – wysokie i zielone jak trawa na tapecie w Windowsie 🙂 także w przypadku braku sprzedaży ja się spodziewam ciekawych promocji. Oczywiście mogę się mylić 🙂

    1. Brewa

      Pamiętaj, że umowy dystrybucyjne zawierają też klauzule dotyczące ceny od dołu. Żadna marka nie zgodzi się na cenowe zażynanie towaru i za takie działania są najwyższe kary umowne w podobnych kontraktach ;).

      1. Wieśniak

        Oczywiście, że tak 🙂 ale przy takich umowach pewnie (nie przy wszystkich) są bonusy sprzedażowe za sprzedane ilości, które rekompensują niższe ceny oferowane dla klientów 🙂 więc przez chwilę można “jechać po bandzie”, żeby na koniec roku/umowy zgarnąć niezły bonus 🙂

        1. Brewa

          To nie do końca tak działa w tym konkretnym przypadku. Marki premium wprost nie mogą zażądać nieobniżania ceny do pewnego poziomu, ale jednak tajemnicą Poliszynela jest fakt, że latanie po bandzie z produktem mającym być high-flyerem bardzo źle wpływa na relację marka-retailer ;).

          1. Wieśniak

            Zgadzam się 🙂 ale jeśli nadal ten set w tej cenie będzie się słabo sprzedawał to to wg mnie z czasem zobaczymy ciekawe promocje 🙂 tego wszystkim życzę!

  17. Zeke

    Nie rozumiem wogóle tego oburzenia, Brewa odwala za nas wszystkich kawał dobrej roboty przy okazji każdego gratisu, jaki jest do zdobycia od lego i należą mu się podziękowania, a mylić się jest rzeczą ludzką, nikt nie jest nieomylny. Lego jest nieprzewidywalne, może naklepali za dużo tego zamku, przegięli z ceną i teraz im leży i ,,siekurzy,, więc wypychają na lewo i prawo, żeby była płynność. Sam kupiłem 2 szt przez linki od Brewy, żeby coś z tego miał, myślałem że zarobię na święta, ale się pomyliłem, bo się zamki nie skończyły, wręcz przeciwnie, ale i tak jestem do przodu, bo dostałem ,,leśną kryjówkę,, wartą 300zł. 1900 minus 300 to jest 1600, to i tak o 100zł taniej niż w Media Expert. Z mojego punktu widzenia sytuacja byłaby nieciekawa gdyby zamek spadł do 1500zł lub niżej, ale to raczej mało prawdopodobne. Tak czy siak trzeba się zawsze liczyć z nieprzewidywalnością. Dzìękujemy Ci Brewa za tego bloga i za robotę którą dla nas odwalasz co dzień.

    1. Brewa

      Dzięki wielkie za słowa uznania :). Każda dyskusja to też jednak jakiś element nauki dla mnie, także na spokojnie – nie płaczę w kącie i nie zamierzam zamykać strony. Czytam wszystko, robię w myślach notatki i będę musiał teraz mocniej brać pod uwagę nieprzewidywalność LEGO. Myślę, że każdy coś wyniósł z tej lekcji :).

    2. MrBanam

      Kryjówka warta 300zl xD gościu skąd się odkleileś?

      1. Brewa

        Sprawdź jej cenę za rok ;).

        1. QBA

          Witam,
          pozwoliłem sobie napisać parę słów ponieważ nie mogę się zgodzić, że ME to słaby gracz na rynku LEGO. Sam u nich dużo kupuję przeważnie z odbiorem w sklepie i praktycznie za każdym razem ktoś inny również odbiera klocki. ME coraz częściej gości na promoklocki w zakładce okazje i coraz częściej z najniższą ceną w historii. Jakiś czas temu jak odbierałem 5 x Barracudy w cenie 750 zł to sprzedawca mnie pytał po co mi tyle i czy da się na tym zarabiać. Teraz już nikt dziwnie się nie patrzy i jak tak dalej pójdzie to myślę, że już niedługo ME będzie liderem na naszym rodzimym rynku. Co do zamku to też kupiłem na premierę 2 szt. i średnio mi się podoba, że set mógłby kosztować poniżej 1600 zł. Każdy kto kupił go na premierę liczył, że zarobi jednak skoro stało się inaczej to nie ma co płakać i wylewać żale do Brewy. Jak poleży do stulecia Lego to też się sprzeda z zyskiem 😉

  18. danydevito

    Set miał być ekskluzywny, ale nie jest. Nie pierwszy i nie ostatni raz, nie ma co płakać. Naprawdę nie rozumiem dlaczego miałbym stracić zaufanie do LEGO. Kto nie mógł doczekać się premiery to kupił zamek od razu nie patrząc na cenę. Ale przecież jego sprzedaż jest zaplanowana na 3 lata więc różne rzeczy mogą się wydarzyć.
    Nie rozumiem też co jest takiego niebezpiecznego w tym, że poza Lego tylko jeden sklep będzie rozprowadzał jakiś zestaw. Cena będzie niska – super. Cena będzie wysoka – trudno, można przecież kupić go u producenta. Proszę o jakieś szersze wyjaśnienie, bo nie ogarniam problemu.

    1. Brewa

      To jeszcze raz: określenie konkretnego modelu dystrybucji to element budowania zaufania i lojalności względem do marki. Ja (i pewnie parę innych osób też) kupując bezpośrednio u LEGO sety ekskluzywne wierzę, że firma nie zrobi mnie w wała i po miesiącu nie rzuci tych zestawów na rynek taniej, kiedy “frajerzy” (czyt. stali klienci) już go kupią. To taka niepisana umowa: ja wydaję u producenta na sety, które – umówmy się – nie są tanie (a cała kasa trafia bezpośrendio do LEGO), ale w zamian mam pewność, że producent “doceni” ten fakt i nie sprawi, że za dwa miesiące poczuję się jak ostatni debil, bo przecież mogłem poczekać. Teraz kwestia pojedynczego retailera: raz, że ta zmniejszona cena sprawia, że pięć razy zastanowię się teraz, czy kupować bezpośrednio, co w jakiś sposób sprawi, że LEGO będzie stratne; dwa, że pojedynczy dystrybutor to żadna szeroka dystrybucja. Cena spadnie o 200 zł i na tym poprzestanie (moooże z jakąś promką raz na jakiś czas) – tym samym tak naprawdę set nadal pozostaje ekskluzywny, Ci którzy kupili na premierę czują się nieco oszukani, a cena zestawu i tak nie ma szans spaść do “rynkowego” poziomu (powiedzmy, że o te 25-30%), bo pojedynczy dystrybutor nie musi konkurować z nikim na tym polu. Bo w to, że zamek w ogóle się nie będzie sprzedawał, raczej nie uwierzę; więc szansa na tzw. pity-disscount (jak w przypadku stadionu FCB) jest praktycznie zerowa.

      1. eMTe

        ME jest jednak trochę nieprzewidywalne 🙂 Vide LEGO Ideas Globus 21332 w liczbie ponad 100 szt., w cenie 599 PLN w tym momencie. A 75339 Star Wars Diorama: Zgniatarka odpadów na Gwieździe Śmierci przez parę weekendów mieli w cenie 339 PLN. Teoretycznie, Zamek też mogą puścić za np.1500 PLN, za kilka tygodni.
        Tak na marginesie: Brewa, ja jestem ostatnim, żeby Cię o cokolwiek oskarżać i winić. Robisz super robotę i szacun za to. Nikt z nas nie ma szklanej kuli, a poza tym, każdy z nas podejmuje samodzielne decyzje zakupowe, za które samodzielne jest odpowiedzialny.
        Lego, a Lego PL w szczególności, niejednokrotnie pokazuje, że jedyną regułą jest brak reguł i radzę każdemu o tym pamiętać.

        1. Brewa

          Stary, absolutnie nie odbieram tego osobiście, jeśli nikt mi osobiście nie jedzie. Wrzucam tu swoją opinię i przewidywania i tak naprawdę cieszę się, że jest taki odzew, nawet jeśli ktoś się z nimi nie zgadza. Tak miało być od początku i po to też powstał ten serwis :). A poza tym: dziękuję :).

      2. Danydevito

        okej, teraz trochę lepiej rozumiem Twój punkt widzenia.
        LEGO nie określa jasnych zasad co do dystrybucji swoich produktów i co rusz zmienia jej politykę.
        Jednak z perspektywy klienta dalej utrzymuję, że nie ma nic złego w tym, że jakiś ekskluzywny set nagle pojawia się trochę taniej w innym sklepie. Przecież to normalne, że jak sprzedaż idzie gorzej niż zakładano to organizujemy promocje, które zachęcą kupców.
        Pozdro

        1. Brewa

          Jasne – z “egoistycznej” perspektywy klienta to zjawisko pozytywne. Globalnie jednak to trochę psucie rynku i wytrącanie go z równowagi :).

  19. Ralph

    Ja akurat zapytalem Lego o dostepnosc setu poza strona i sklepami Lego przed premiera i powiedzieli mi ze powinien sie znalezc w sieci dystrybutorskiej ale nie wiedza kiedy.
    Szkoda ze bedzie dostepny w nizszej cenie ale ciesze sie ze udalo mi sie dostac do obu moich zamkow lesna kryjowke…

  20. Zeke

    Panie mądralo MrBanan ,,leśna kryjówka,, dziś najtaniej 229zł, a będzie już tylko drożej, plus rabat Vip 95zł, o którym nie wspomniałem to jest 324zł. Czy umie Pan liczyć?

  21. silent77

    Te zestawy na 90 lecie są trochę jak dr Jeckyll i mr. Hyde. Jak wielki kontrast jest między Galaxy Explorer a zamkiem. Pierwszy genialny, bawialny, nostalgiczny w przystępnej cenie – to czego fan oczekiwał. Jest dla ludzi. Drugi to typowy wampir na wypicie kasy z portfela, wokół którego zrobiono sztuczną wrzawę i ograniczono dostępność tak, że ludzie wchodzili sobie na głowę żeby go mieć na już. Zamek z fajnymi patentami ale przy kuźni wyglądający na dworek co mnie odepchnęło od zakupu bo jeden z tych zestawów by mnie wkurzał na półce jako “niepasujący” i idący w stronę ideologicznej poprawności – kobiety do władzy/do mieczy/ale nie do łopat.
    Jeżeli kwestia ograniczenia dostępności i ceny była próbą nakręcenia atmosfery i ogolenia klientów przez L.pl to nie żałuję, że im zamki zalegają i muszą puszczać je do innych podmiotów. Wygląda to jak desperacja. Zamek pewnie kiedyś kupię ale nie za tyle bo dla mnie nie jest tyle wart. A jeśli nie to żalu nie będzie. Był bym wściekły gdybym nie miał Explorera.

  22. Paweł

    wg mnie za dużo tu emocji, przejrzałem całą dyskusję i widzę, że komentujących można podzielić na 3 grupy: zwykli kupujący, którzy po prostu śledzą sobie na bieżąco co się dzieje w klockach m.in. dzięki Tobie właśnie i portalowi fanklockow.pl; pseudoinwestorów (którzy robią to samo, ale myślą, że będą milionerami z klocków) i inwestorów/afoli/ludzi kumających “profesjonalnie” te klocki, którzy nie muszą specjalnie tu coś komentować;
    co do pierwszej grupy: oni się cieszą, że jest taniej, bo 200 zł zostanie w portfelu i takich trzeba też zrozumieć, gro osób po prostu chce kupić dany zestaw w jak najlepszej, czyli najniższej cenie- zwykły Kowalski;
    druga grupa to dobrze nam znani JB- Janusze Biznesu: będą tu hejtować, że Brewa robił hype, że nie jest ekskluzywny i że skucha i że dlaczego Brewa się nie cieszy, że weszło do “szerszej dystrybucji”; a Brewa nie jest czarodziejem, wszystko co robi i pisze robi w oparciu o swoje doświadczenie i na prawdę odwala kawał dobrej roboty przy każdych GWP, promkach, podwójnych punktach VIP itd. poświęcając czas na pisanie tego wszystkiego i analizowanie, ja też bym zakładał, że set rocznicowy będzie ekskluzywny dla “podniesienia” jego rangi, ale nie jest i koniec jakby dyskusji, Brewa zawsze też pisze i zawsze to zastrzega (przynajmniej ja jestem w stanie to w jego artykułach przeczytać), że nie jest poradnią inwestycyjną i że wszystko stara się najpierw 3-5 razy sprawdzić zanim coś napisze/opublikuje ale nie ponosi odpowiedzialności za to jak LEGO coś “odwali”; no ale JB będą kręcić teraz bekę a może i się wkurzać, że nie zrobili flipa, że Brewa wprowadził w błąd i w ogóle to powinien się już nie odzywać i może zmienić LEGO na COBI 😉 no ludzie, co Wy macie do niego? chcecie to czytajcie, chcecie to nie czytajcie; każdy ma mózg i niech go używa 😉
    i trzecia grupa: ludzie będą wiedzieć, co ma na myśli Brewa pisząc, że źle jest, że tylko jeden retailer ma zamek u siebie i… tyle a jak ktoś chce się dowiedzieć o co z tym chodzi, no to jednak trochę czasu musi jeszcze spędzić na blogach lub YT albo poczytać odpowiedzi Brewy tutaj do poszczególnych komentarzy, żeby nie sączyć niepotrzebnie jadu
    jeśli dotarłeś tu to podsumuję: Kowalscy będą kupować bo jest taniej; Janusze będą psioczyć na Brewę, że jako ich wyrocznia się nie sprawdziło i że “stracili” a AFOLE się cieszą ze złożonego zamku 😉
    3maj się Brewa, dzięki za mega robotę tutaj na portalu oraz na kanale YT i podziwiam cierpliwość na odpowiadania na czasem, jak zdążyłem tutaj przeczytać, brzydkie komentarze- szacun!

    1. Brewa

      Dzięki wielkie za słowa poparcia. Generalnie staram się na blogu wychodzić trochę poza ramy zwykłego “newsowania” i “poradnikowania” i trochę uświadamiać ludziom zawiłości tego rynku, bo to wszystkim powinno wyjść na dobre. Długa droga przede mną, ale podobne głosy zawsze pomagają :).

      1. Paweł

        nie jestem tu długo, ale uważam, że zdążyłem się dokształcić na tyle przez rok od kiedy po 15 latach wróciłem do lego, aby wspomóc Cię w tym poście swoim komentarzem, bo hejt na Ciebie tutaj, który leci, wynika z kompletnego braku wiedzy “ekonomiczno-rynkowej” związanej z tym biznesem klockowym; ludzie chyba nie zdają sobie sprawy, że nie jesteś legowym “pudelkiem” z newsami i nowinkami, tylko za tym kryje się coś więcej, że starasz się przekazać i pasję i wiedzę i robisz to w dobrej wierze, aby wszystkim afolkom było fajnie i miło 🙂 ja na prawdę to doceniam, sam kiedyś prowadziłem stronę www i wiem ile to zajmuje czasu, energii, więc zdaję sobie sprawę z nakładu pracy jaki wkładasz + (nie liczę czasu poświęconego na śledzenie wszystkiego na bieżąco); także nie przejmuj się tym, idź do przodu, kurz za chwilę opadnie a ludzie się rzucą na zamek z ME… 🙂 a ja czekam z niecierpliwością na kolejne wieści- nic mnie nie ominie bo newletter jest włączony 🙂

        1. Brewa

          No i, że tak to poetycko ujmę: zajebiście ;).

  23. Lukasz

    https://www.facebook.com/groups/kochamklocki/permalink/3259232924295429/
    coś czuję, że al.to też jutro pokaże swoje 🙁

    1. Brewa

      No ciekawe, ale spodziewam się, że to będzie coś innego jednak.

  24. TABU

    Nie zgadzam się co do opinii o Media Expert.
    Wszystkim zalecam przejrzeć ofertę tego sklepu.
    Niemalże każdy Set, jest znacznie tańszy, a dodatkowo co jakiś czas sklep jeszcze opuszcza cenę robiąc promocję.
    Ostatnio kupiłem za 560 pln 5 zestawów City, za które na Lego musiałbym 187 pln więcej….
    Mało tego biorąc pod uwagę fakt, iż ME można postrzegać jako uczciwego gracza, zyskuje człowiek pewność, że wszystko z zamówieniem będzie przebiegało w porządku, zawsze można odesłać paczkę, gdy coś się nie podoba itp…
    A ceny niemalże najniższe że wszystkich w necie.

    1. TABU

      Co do zamku…
      Super zestaw w bardzo wysokiej cenie.
      Chcąc go sprzedać trzeba było komuś go przekazać…
      Ja się cieszę że będę mógł nabyć ten zestaw parę stówek taniej…
      Współczuję komuś kto kupił w pierwszej cenie, no ale cóż…

  25. Rolorolo

    Zamek bedzie zaraz dostepny donkupirnoanza 1350-1450 zl. Za dużo wyprodukowali. Reszta dystrybutorów też go bedzie miala zaraz w swojej ofercie.

    1. Brewa

      Źródło jakieś?

Skomentuj!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.