Wszystko co chcesz wiedzieć o nowych ulicach od LEGO®
Przełom 2020 i 2021 roku był pewnego rodzaju kamieniem milowym w historii serii LEGO®. To właśnie w tym okresie na rynku pojawiły się nowe, modułowe ulice City, które zastąpiły rozwiązanie znane od lat. Do tego momentu wszystkie drogi/ulice LEGO® dostawaliśmy w formie matowych płytek 32×32 z odpowiednio „wypłaszczonymi” elementami i standard ten był stosowany właściwie we wszystkich seriach LEGO®, włączając w to choćby starsze zestawy kosmiczne.
Jak to zwykle bywa, wprowadzenie nowego standardu wywołało w środowisku fanów sporą burzę. Jedni chwalili modułowość i bawialność rozwiązania, inni z kolei zwracali uwagę, że nowe ulice są zbytnio uproszczone, a ich stosowanie jest utrudnione w przypadku bardziej „dorosłych” dioram. Daję sobie głowę uciąć, że istnieje również spora grupa fanów, która nie ma jeszcze zdania na ten temat, bowiem szkoda im pieniędzy na przetestowanie nowego rozwiązania, a dotychczas powstałe recenzje nie odpowiedziały na ich wszystkie pytania. Sam byłem do niedawna w podobnej sytuacji, dlatego postanowiłem nabyć dwa zestawy zawierające nowy typ ulic i spróbować stworzyć kompleksowe zestawienie różnic pomiędzy starym a nowym system.
Nowe ulice LEGO®: podstawy
Nowe ulice od LEGO® znajdziemy na ten moment w 5 zestawach z serii City. Są to:
- 60304 Płyty drogowe, który to set docelowo ma zastąpić poprzednie zestawy dwóch płytek ulic, czyli 60236 oraz 60237. Tym zestawem zajmiemy się w pierwszej kolejności.
- 60290 Skatepark, gdzie nowa płyta drogowa została zastosowana jako podstawa dla całości buildu – ten zestaw również nabyłem.
- 60291 Dom rodzinny, gdzie płyty uliczne tworzą przydomowe boisko do hokeja.
- 60306 Ulica handlowa oraz 60292 Centrum miasta, gdzie mamy całkiem spory zestaw płyt, poniekąd „łączących” wszystkie zabudowania.
Kupując wszystkie te sety, dostajemy do dyspozycji naprawdę DUŻO powierzchni ulicznej, choć wiąże się to z relatywnie wysokimi kosztami. Jeżeli nie mamy sentymentu do starszego typu ulic, to właściwie na tym historia mogłaby się zakończyć i tak zapewne będzie w przypadku młodszych fanów LEGO®. Ci powinni być zadowoleni z faktu, że mogą od razu przystąpić do zabawy i tworzyć swoje małe miasteczka, dowolnie kształtując połączenia między budynkami. Starsi fani, zwłaszcza Ci zaangażowani w budowę dioram, na pewno mają jednak sporo pytań.
Zestaw LEGO® 60304 Płyty drogowe
Na początek przyjrzyjmy się bliżej „podstawowemu” zestawowi płyt drogowych, czyli 60304, od razu porównując go ze starszym standardem.
W pudełku znajdziemy 4 kwadratowe płyty drogowe w rozmiarze 16×16 studów, jedną płytkę z przejściem dla pieszych w rozmiarze 8×16 oraz całkiem sporą liczbę dodatkowych akcesoriów: dwa znaki drogowe (przejście dla pieszych i ograniczenie prędkości), dwa sygnalizatory świetlne, dwie nowoczesne lampy zasilane energią słoneczną (z klockami świecącymi w ciemności), dwie małe choinki, dwa kwiatki, zestaw kilku „trawiastych” płytek oraz uliczne „spady” w ilości sześciu sztuk. Łącznie 112 elementów.
Antyfani nowego systemu dróg wskazują, że cena katalogowa zestawu (89,99 zł) to dwukrotność tego, co trzeba było wcześniej (ale nie obecnie) zapłacić za standardowy zestaw dwóch starszych płytek (katalogowo oba sety kosztowały ok. 45 zł, choć można je było „wyrwać” już za ok. 30 zł). Pojawiają się również głosy, że „dorzucenie” do nowego zestawu akcesoriów drogowych sztucznie winduje jego cenę. Moim zdaniem to nie do końca prawda.
Znanym faktem jest, że sety zawierające duże odlewy – w tym przypadku grube płytki uliczne – są zazwyczaj droższe. Z tego względu LEGO® podjęło słuszną decyzję o dowartościowaniu zestawu i dołączeniu do niego odpowiednich, przydatnych akcesoriów, które – umówmy się – zdecydowanie przydadzą się każdemu, kto ma ochotę rozbudować swoje miasto. Jestem przekonany, że bez tych „dodatkowych” klocków cena zestawu samych płytek nie byłaby wiele niższa i wtedy słyszelibyśmy głosy, że dostaliśmy samą, „pustą” drogę, kosztującą niemal dwa razy tyle, co wcześniejszy standard. Pomimo stosunkowo wysokiej ceny zestawu 60304 (choć nie zapominajmy, że dzięki szerokiej dystrybucji możemy go dostać znacznie taniej), uważam że jest on wyceniony sensownie, albowiem umożliwia oszczędność na dodatkowych gadżetach. Jest tak tym bardziej, że obecnie złożenie sygnalizatora świetlnego czy lampy ulicznej wymaga dokupowania oddzielnych klocków, albowiem nakład odpowiednich akcesoriów z LEGO® Xtra jest już wyczerpany.
Mimo to należy przyznać jedno: zabawa z nowymi drogami jest niewątpliwie droższa niż ze starymi… a przynajmniej przez chwilę była, bowiem cena starego systemu po jego wycofaniu momentalnie podskoczyła o ponad 100%. W chwili obecnej zestaw 60236 Ulica i skrzyżowanie kupimy za około 75 zł, podczas kiedy nową sztukę 60304 wyrwiemy już za 65 zł… a na pewno jeszcze będzie taniej.
Nowe płyty drogowe LEGO® – omówienie
Przejdźmy do szczegółowego omówienia nowych ulicznych płytek od LEGO®, z uwzględnieniem odpowiedzi na pytania, które sam miałem tuż po premierze systemu.
Nowe „główne” płytki uliczne to duże odlewy 16×16 w kolorze dark stone grey. Wyróżnia je dość niestandardowy kształt, umożliwiający łączenie ich ze sobą za pomocą tilesów 2×4. Jak być może już wiecie, płytki te mają wysokość 2/3 standardowego klocka, co eliminuje problem zestawiania ich z nowszymi budynkami, budowanymi na płytkach o standardowej grubości 1/3 klocka. Głębokie na jedną płytkę wręby w nowych ulicach umożliwiają nie tylko łączenie ich między sobą, ale również proste dobudowywanie do nich „bocznych” konstrukcji. Jeśli nie chcemy ich używać do tego celu, wręb możemy zakryć tilesem 1×4 lub dowolnym innym, który będzie zgodny z naszym celem.
Z taką, skądinąd dość sensowną, konstrukcją nowych płytek problem mają zwłaszcza właściciele rozbudowanych dioram, na których królują budynki modułowe. Te, niestety, od zawsze budowane są na starszego typu płytkach bazowych o grubości… no… płytek bazowych, które nijak mają się do wymiaru pozostałych klocków. O ile więc nie mieliśmy tu problemu z połączeniem stara ulica + modular, o tyle teraz mierzymy się z problemem „podwyższonych” ulic, co raz, że nie wygląda dobrze; a dwa – nijak ma się do rozwiązań stosowanych w prawdziwym świecie. W miastach raczej nie widuje się ulic położonych wyżej niż chodniki.
W internecie znajdziecie już sporo rozwiązań dla tego problemu. Stare budynki można choćby „przerzucić” na standardowe płytki, całkowicie pozbywając się płyt bazowych, chociaż to rozwiązanie jest zarówno czasochłonne, jaki i dość kosztowne (duże płytki 16×16 nie należą do najtańszych). Najsensowniejszym podejściem jest, moim zdaniem, podłożenie pod starsze budynki jakiejś dodatkowej, w miarę elastycznej płyty o grubości ok. 5 mm – może to być na przykład cienka płyta MDF, dostępna w każdym markecie budowalnym. Płytę można przyciąć na wymiar zwykłym nożykiem, więc zabieg nie będzie trudny, a dodatkowo koszt 5-milimetrowej płytki MDF o formacie A4 to circa 1,5 zł. Zupełnie szczerze uważam, że akurat problem „wysokościowy” jest najmniejszym w tych, które generują nowe płyty uliczne od LEGO®.
Dużym wyzwaniem nie jest również brak „chodnika”, obecnego w starym systemie (w odcinku prostym oferującym po 6 „wolnych” studów po obu stronach jezdni). Tu pomoc oferują wspomniane wcześniej wręby, które możemy dowolnie łączyć ze standardowymi płytkami LEGO®. To daje nam pełną dowolność w budowie nie tylko chodników, ale także innych konstrukcji „pobocznych”. Przykładowo, dzięki wrębowi możemy wzdłuż jezdni poprowadzić drogę rowerową (to rozwiązanie zastosowano w zestawie 60306 Ulica handlowa… choć szerokość drogi rowerowej pozostawia tu sporo do życzenia) czy podwyższony krawężnik, na którym możemy z kolei ustawić lampy czy znaki drogowe. W tych wypadkach musimy tylko zadbać o odpowiednią liczbę „luźnych” tilesów 1×2 lub 1×4 w kolorze dark stone grey, którymi wypełnimy ewentualne „ubytki” z jezdni. Tych zapewnionych przez odpowiednie zastawy LEGO® może nam nie starczyć, zwłaszcza jeśli planujemy używać nowych ulic w bardziej rozbudowanych projektach.
Rozwiązanie z wyjmowanymi „środkami” płytek drogowych również uważam za bardzo udane. Dzięki niemu nie tylko dostajemy dużą dowolność w kształtowaniu tego, jak używamy naszych ulic, ale również możemy wyposażyć je w różnego rodzaju „usprawnienia”, takie jak progi zwalniające. Zestaw 60290 Skatepark to idealny przykład na to, że nowe drogi mogą być używane w ciekawy, niestandardowy sposób, bowiem dzięki ich konstrukcji możemy łatwo umieścić na nich rampy najazdowe czy inne, skateparkowe atrakcje. Jeśli ktoś ma obawy przed wciskaniem gładkich, trudnych do późniejszego odpięcia tilesów w odpowiednie miejsca na płytkach ulicznych, to nie musi się martwić: od spodu są one zaopatrzone w otwory, dzięki którym z łatwością da się „wypchnąć” przymocowany tam klocek.
Fajną opcją są również węższe (8-studowe) płytki uliczne – te z nadrukowanym przejściem dla pieszych (wreszcie możemy je umiejscowić sami, co jest bardzo wygodne) oraz bez nadruku. Tę ostatnią płytkę znajdziemy tylko w zestawach 60291 oraz 60292. Dzięki temu możemy dowolnie kształtować długość naszych ulic. Temu samemu służą także nowe, wydłużone spady o wymiarach 4×8 studów z dodatkowym „zębem” pasującym do wrębu płyt drogowych. Za jego pomocą możemy wygodnie zakończyć jezdnię, na przykład przekształcając ją w drogę polną. Przewiduję zresztą, że ten nowy klocek szybko znajdzie zastosowanie w przeróżnych MOCach – gładkie skosy są zawsze mile widziane przez konstruktorów.
No dobra, sporo już tych ochów i achów, więc przejdźmy do wad. Jedną z nich, podnoszoną przez sporo osób, jest faktura nowych płyt ulicznych. Podobnie jak większość innych klocków, nowe ulice od LEGO® są błyszczące, co jest w gruncie rzeczy dość zabawne. Ta ich cecha negatywnie wpływa na realizm miejskich panoram, choć z drugiej strony jakoś nie przypominam sobie, żeby wiele osób narzekało na równie błyszczące tilesy 1×1, z których większość konstruktorów wykonuje chodniki. Mnie osobiście błyszczące drogi wkurzają głównie dlatego, że po ich złożeniu trzeba je od razu wycierać. Każde dotknięcie nowej jezdni oznacza wielki, dobrze widoczny odcisk palca, który – jak wiemy – wcale nie jest taki łatwy do usunięcia.
Jednak największą wadą nowych płytek jest – moim zdaniem – ich szerokość. Stary system drogowy, oparty na bazowych płytkach 32×32, oferował nam dwupasmowe drogi o łącznej szerokości 20 studów. Nowe ulice to 16 studów szerokości, czyli 2 pasy po 8 studów. Standardowe samochody z serii City mają niby po 6 studów szerokości, ale faktycznie ich szerokość jest bardziej zbliżona do 8 – za obrys pojazdu wystają najczęściej opony, lusterka czy nadkola. Tym sposobem nawet mały samochód z City bardzo szczelnie wypełnia sobą cały pas, nie zostawiając wiele miejsca innym uczestnikom ruchu:
W związku z powyższym można właściwie zapomnieć o wypełnianiu nowych ulic w naszym mieście nowymi wozami z serii Speed Champions o szerokości 8 (a faktycznie 10) studów. Po prostu nie będzie tam na nie miejsca.
Jeżeli więc chcielibyście zainwestować w nowe ulice od LEGO® ze względu na chęć oszczędzenia miejsca na makiecie, to weźcie pod uwagę fakt, że Wasze miasta staną się bardzo „ściśnięte”. Ja osobiście widzę u siebie miejsce na nowe płytki uliczne tylko w następujących przypadkach:
- Stosowanie ich jako drogi dojazdowe w mniej ściśniętych przestrzeniach, bez otaczania ich wysokimi zabudowaniami.
- Budowanie z nich szerokich „autostrad” dla wymagających więcej miejsca pojazdów, co wcześniej było utrudnione.
- Użytkowanie ich jako „bocznych” uliczek, których w miastach nigdy nie brakuje. Nowe ulice to dobry wypełniacz wąskich przestrzeni, w których nie potrzebujemy dodatkowego chodnika.
Wreszcie: punktowany przez wielu starszych fanów LEGO® brak zakrętu po łuku. Owszem, jest to pewien problem, który moim zdaniem raczej nie zostanie rozwiązany „systemowo” przez duńską markę. Brak „delikatnego” zakrętu to naturalny wynik modułowej konstrukcji nowych dróg i jego pominięcie to jeden z kosztów większej uniwersalności nowego systemu. W zamian za to mamy możliwość dowolnego budowania zakrętów pod kątem prostym czy rozbudowanych skrzyżowań. W wypadku łuków widzę tylko jedno rozwiązanie – odpowiednie naklejki, które każdy może sobie przygotować samemu. Niewykluczone zresztą, że prędzej czy później LEGO® sprezentuje nam oficjalną formatkę naklejkową dla podobnego rozwiązania. Miło by było, gdybyśmy dzięki temu mogli zbudować duże rondo z placem na środku.
Ostatecznie muszę stwierdzić, że nowe płyty uliczne od LEGO® oferują znacznie szersze możliwości niż stary system drogowy. Możliwość dostosowania długości i kształtu trasy to najważniejsza przewaga nowego systemu, która moim zdaniem usprawiedliwia konieczność dostosowania do niego starszych budynków na płytach bazowych (co nie jest znów takie trudne). Owszem, nowe ulice ewidentnie powstały bardziej pod kątem potrzeb dzieci i ich wymagań pod kątem bawialności. Niemniej, odrobina kombinowania sprawi, że nowe odlewy znajdą zastosowanie w wielu przypadkach, w których stare jezdnie były po prostu nieporęczne. Po raz pierwszy możemy szybko i łatwo zbudować drogi kilkupasmowe czy duży (także kilkupoziomowy) parking, położyć przejście dla pieszych w dowolnym miejscu czy umieścić na drodze stabilne progi zwalniające. W ogólnym rozrachunku uważam, że nowy system to zmiana na lepsze, choć – jak w każdym podobnym przypadku – LEGO® musiało pójść na pewne kompromisy. Mi osobiście brak łuków nie przeszkadza tak bardzo jak zmniejszona szerokość jezdni i to właśnie tę wadę nowego systemu uważam za najpoważniejszą (choć zdaję sobie sprawę, że wynika ona ze stosowaniu systemu „ósemkowego”, właściwego dla skali „zabawowej”). Kwestia wysokości ulic jest moim zdaniem pomijalna i prosta do załatwienia bardzo niewielkim kosztem.
Uważam również, że nowe, duże odlewy ulic szybko znajdą swoje miejsce w MOCach. Ich konstrukcja idealnie nadaje się do budowy dużych ścian (choćby w hangarach czy statkach kosmicznych) i tylko czekać, aż w którymś bardziej ekskluzywnym zestawie wprost od LEGO® znajdziemy jeden czy dwa takie odlewy w innych kolorach. Zapowiedź tego typu „atrakcji” mamy już choćby w Skateparku z zestawu 60290, który utylizuje płytę uliczną w bardzo oryginalny sposób, jednocześnie umożliwiając jej zastosowanie do celu „standardowego” (w komplecie mamy tilesy z wymalowanymi pasami, które niekoniecznie są potrzebne użytkownikom skateparku).
Wady i zalety nowego systemu ulic LEGO® w skrócie:
Zalety:
- modułowość i uniwersalna konstrukcja
- możliwość dowolnego kształtowania długości i wyglądu jezdni
- pełna kompatybilność ze standardowymi płytkami
- łatwość zabudowy
- akcesoria dodatkowe w zestawie „bazowym”
- elastyczność zastosowania (MOCe i dioramy)
- duża dostępność (i niższa cena, jeśli nie dysponujemy jeszcze żadnym systemem)
Wady:
- zbyt mała szerokość na większe pojazdy
- brak łuków
- niekompatybilność z płytkami bazowymi (wysokość)
- błyszcząca, łatwo brudząca się powierzchnia
- stosunkowo wysoka cena wyjściowa.
A wy? Co sądzicie o nowych ulicach od LEGO®? A może jest jeszcze coś, co chcielibyście wiedzieć na ich temat, a o czym nie napisałem? Dajcie znać w komentarzach – postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania!
PODOBAŁ CI SIĘ TEN MATERIAŁ?
Jeśli tak, to możesz wspomóc rozwój naszej strony poprzez dobrowolną wpłatę w serwisie Patronite:Jeśli nie chcesz wspierać nas stale, możesz również postawić nam kawę na Suppi!
Zeke
Moim zdaniem lego powinno produkować stare drogi cały czas, a rynek zweryfikuje co jest lepsze poprzez popyt na jedno czy drugie….
Brewa
Myślę, że taka koncepcja nie do końca spinałaby się finansowo dla marki ;).