Rodzaje dystrybucji zestawów LEGO® (na połowę 2023 r.)
Na różnorodnych forach i grupach facebookowych często pojawiają się pytania o to, czemu jeden czy drugi zestaw LEGO® jest taki drogi, pomimo tego, że w teorii jest dostępny na rynku już od jakiegoś czasu, a do tego nie jest przesadnie duży czy „udziwniony”. Odpowiedzią w większości przypadków jest tu sposób dystrybucji danego setu, który dość znacząco wpływa na jego dostępność. W tym artykule zajmę się tym problemem, choć od razu zastrzegę, że najpewniej nie rozwieje on wszystkich Waszych wątpliwości.
Artykuł uaktualniony 20.06.2023, po licznych zmianach, które zaszły przez ostatnie dwa lata na polskim rynku.
Kwestia kraju
Na wstępie warto zaznaczyć, że model dystrybucji narzucany przez LEGO® potrafi zasadniczo różnić się ze względu na kraj. Przykładowo, duża ilość oficjalnych LEGO® Stores w Niemczech sprawia, że zestawy ekskluzywne (patrz niżej) są co do zasady dostępne TYLKO w nich i na Lego.com, podczas kiedy w Polsce taka sytuacja skutkowałaby zmarnowanym potencjałem tych setów i dużą trudnością w ich pozyskiwaniu. Większość trudności z określeniem typu dystrybucji danego zestawu w naszym kraju wynika właśnie z regionalizacji podejścia oraz tego, że LEGO® raczej nie dzieli się szeroko podobnymi informacjami. Znają je przede wszystkim duzi klienci, którzy ową wiedzę czerpią z formularzy zamówieniowych. Dlatego od razu zaznaczam, że niniejszy „poradnik” dotyczy przede wszystkim naszego kraju.
Typy dystrybucji zestawów LEGO®
Szeroka dystrybucja
Lwia część zestawów LEGO® w Polsce dystrybuowana jest na zasadzie szerokiej dystrybucji. Oznacza to, że dostaniemy je w większości sklepów, których profil obejmuje klocki LEGO® – czy to stacjonarnie, czy w internecie. Zestawy widoczne w katalogach LEGO® są PRZEWAŻNIE setami szerokiej dystrybucji i to właśnie je możemy dorwać z najwyższymi rabatami podczas różnorodnych wyprzedaży. Nie jest niczym dziwnym, że dany zestaw osiąga po paru miesiącach czy roku cenę niższą nawet o 40% niż katalogowa, bo po prostu jest szeroko dostępny, a duże sklepy raz na jakiś czas są zmuszone czyścić magazyny.
Ograniczona dystrybucja
Te zestawy najczęściej oznaczone są na LEGO.pl jako „Unikaty”, a ich dystrybucja ograniczona jest do pewnego konkretnego grona najważniejszych, profilowych partnerów handlowych – zazwyczaj jest to jeden dystrybutor na konkretny zestaw. Przykładem takich setów są choćby starwarsowe UCS-y czy Daily Bugle z Marvela (które w Polsce „trzyma” grupa TERG, czyli MediaExpert i siostrzane sklepy). W Polsce ograniczona dystrybucja w praktyce oznacza najczęściej to, że takich zestawów nie znajdziemy w hiper- i supermarketach pokroju Carrefoura (choć i on czasem dostaje coś na współwyłączność). Generalizując można powiedzieć, że do tej grupy należą sety największe i najdroższe, które nie sprawdzają się w „masówce”… Choć od 2022 roku sytuacja ta coraz częściej dotyczy także mniejszych zestawów.
Dystrybucja ograniczona oznacza zazwyczaj, że dany zestaw dostaniemy u danego sprzedawcy taniej niż na LEGO.pl, ale rabat na niego nie ma raczej szans przekroczyć tych 10-15%. Tylko w poszczególnych przypadkach procentowa kwota upustu choćby zbliża się do 30%, będących standardem dla szerokiej dystrybucji… i najczęściej dotyczy wyłącznie setów, które budzą wyjątkowo małe zainteresowanie. Z konsumenckiego punktu widzenia, wrzucanie coraz szerszego wachlarza zestawów do ograniczonej dystrybucji jest mało korzystne, bo pula tych setów raczej „zabierana” jest z dystrybucji szerokiej, jeszcze kilka lat temu będącej standardem dla większości produktów LEGO® w naszym kraju.
Dystrybucja ekskluzywna
Dystrybucja ekskluzywna (znana także jako D2C – Direct to Consumer) powoduje najwięcej problemów, także ze względu na jej regionalizację. Jak wspomniałem na początku, to że zestaw w Niemczech ma charakter ekskluzywny nie oznacza, że Polsce będzie tak samo. Podobnie jest w drugą stronę – niektóre sety będące w teorii „odgórnie” zestawami w szerokiej/ograniczonej dystrybucji mogą być, z różnych względów, ekskluzywne w Polsce.
„Ekskluzywność” zestawu oznacza, że OFICJALNIE jest on dostępny w sprzedaży wyłącznie na LEGO.pl i w LEGO® Stores, względnie w sklepach certyfikowanych przez LEGO® (to te, które wyglądają jak oficjalne, ale mają mniejsze „prawa” – np. nie wydają gratisów). Na LEGO.pl oznaczone są najczęściej jako „Specjalne”.
Tego typu zestawami są, przykładowo:
- Wszystkie sety z serii BrickHeadz, choć zdarzają się nieliczne wyjątki (np. 75317 Mandalorianin i Dziecko).
- Sety z serii Creator bez dopisku ‘3 in 1’, a więc np. 40468 Autoriksza.
- Zestawy z serii Monkie Kid, które obecnie dostępne są tylko online na LEGO.pl.
- Sety związane z Chińskim nowym rokiem.
Powyższa lista nie jest, rzecz jasna, wyczerpująca, a od 2021 roku jest metodycznie poszerzana.
Ważną sprawą jest to, że w Polsce niektórzy klienci biznesowi – nawet ci mniejsi – mogą zamawiać niektóre sety ekskluzywne do dalszej odsprzedaży, choć przeważnie ich ceny nie są na tyle atrakcyjne, by korzystanie z tej możliwości się opłacało. Dobrym przykładem jest tu choćby Hotel butikowy z modularów. Zestaw ten jest ekskluzywny, ale możemy kupić go poza LEGO.pl, czasem nawet poniżej ceny katalogowej. Łatwo zauważyć, że ewentualne rabaty w podobnych przypadkach oscylują najczęściej w granicach dość symbolicznych upustów, najczęściej ledwo dochodzących do kilkunastu procent.
Po ostatnich zmianach na rynku, datowanych na połowę roku 2021, sytuacja z zestawami ekskluzywnymi mocno się „zagęściła”. Generalnie jest ich coraz więcej, ale z drugiej strony pewna ich część po jakimś czasie (zazwyczaj są to 2-3 miesiące, ale nie jest to żelazna zasada) trafia do dystrybucji ograniczonej, albo nawet szerokiej. To, że jest to możliwe udowadnia znamienny przypadek zestawu 60267 Terenówka na safari z serii City. Zestaw ten był długi czas ekskluzywny dla LEGO®, ale tuż przed wycofaniem pod koniec 2021 roku trafił w dużej ilości do sieci Biedronka, gdzie rozchodził się jak świeże bułeczki – także (ale nie tylko) ze względu na świetną cenę, do tamtej pory praktycznie nieosiągalną nawet w internecie.
Sytuacją relatywnie nową (pierwsze case’y pojawiły się w połowie 2022 roku) jest POWRÓT niektórych zestawów do dystrybucji ekskluzywnej. W 2023 roku z takim przypadkiem okazał się 75300 Imperialny myśliwiec TIE z serii Star Wars. Do listopada 2022 roku zestaw ten był w szerokiej dystrybucji, ale po Świętach „wrócił” na wyłączność LEGO.pl i od tamtej pory trzyma cenę… i tak pewnie już pozostanie aż do jego wycofania pod koniec roku 2023. Zdarza się również, że zestawy szerokiej dystrybucji „wracają” do dystrybucji ograniczonej. Tu przykładem może być kolejny zestaw z Gwiezdnych wojen – 75288 AT-AT, który w którymś momencie 2023 roku został setem „własnym” Amazona.
Zdaję sobie sprawę, że niniejszy artykuł nie podaje Wam wszystkiego na tacy, ale realia są niestety takie, że tajemnice dystrybucji LEGO® zna przede wszystkim LEGO® i jego najważniejsi partnerzy handlowi. Mam jednak nadzieję, że nieco rozjaśniłem Wam sytuację.
Tekst jest rozwinięciem hasła Dystrybucja w moim słowniczku LEGO®. Jeśli będziecie chcieli go odkopać za jakiś czas, to wystarczy że znajdziecie słowniczek w górnym menu i sprawdzicie odpowiednie hasło.
PODOBAŁ CI SIĘ TEN MATERIAŁ?
Jeśli tak, to możesz wspomóc rozwój naszej strony poprzez dobrowolną wpłatę w serwisie Patronite:Jeśli nie chcesz wspierać nas stale, możesz również postawić nam kawę na Suppi!
Stałe listy dystrybucji LEGO® na FanKlocków.pl! - FanKlocków.pl
[…] Dystrybucja […]