BDLP-runda3
Poradniki Brewa 4541 wyświetleń

BrickLink Designer Program – jak to działa?

W związku z niedawnym ujawnieniem cen 3. rundy programu BrickLink Designer Program (BDLP), kilka osób poprosiło mnie, żebym w „paru” słowach wyjaśnił działanie programu i odpowiedział na najważniejsze związane z nim pytania. Poniżej znajdziecie więc krótką „instrukcję obsługi” BDLP, której pierwsza wersja trochę się już zdezaktualizowała.

WAŻNE INFO: dziś rano status wszystkich zestawów 3. rundy BDLP został zmieniony na Production ready, co oznacza rychły start crowdfundingu.

Oto, co musicie wiedzieć o BDLP, jeśli chcecie zamówić te drogie, ale mocno limitowane sety:

  1. BLDP to inicjatywa organizowana przez serwis BrickLink, który – przypomnę – dłuższy czas temu został przejęty przez LEGO®. Ma więc pełne wsparcie Duńczyków i jest częścią grupy LEGO. Ważną dla niektórych sprawą jest to, że na pudełkach wyprodukowanych zestawów znajdziemy znane wszystkim, czerwono-białe logo firmy. W pierwszej edycji programu tak nie było.
  2. W ramach BDLP część zestawów odrzuconych przez komisję LEGO® IDEAS dostaje ponowną szansę na wydanie, choć w zgoła odmiennej formie.
  3. Zestawy uczestniczące w BLDP są wybierane na podstawie różnych czynników, które nie są do końca znane. Niemniej, na początku edycji 2021 mieliśmy ich aż 31. Kilka projektów zostało zarchiwizowanych z różnych względów, a w 3. rundzie programu znajdziemy ich 9. Ta liczba raczej się już nie zmieni, choć w przeszłości różnie z tym bywało.
  4. Zgłoszone projekty przechodzą 3 fazy. Pierwsze dwie dotyczą głównie twórców i obejmują analizę modelu pod kątem konstrukcyjnym, a następnie zbudowanie setu z prawdziwych klocków. Po zebranych poprawkach projekt wchodzi w fazę Production ready, a więc jest gotowy do produkcji.
  5. Tu wchodzimy my – fani LEGO® – i musimy zagłosować… portfelami. W każdej rundzie crowdfundingowej BDLP (w zeszłym roku mieliśmy 2, a właściwie 2,5) w szranki staje 8-10 projektów w fazie Production Ready. Pierwsze 5, które osiągnie magiczną liczbę 3 000 zakupionych w preorderze egzemplarzy, zostanie wydanych w formie oficjalnych zestawów z logo Bricklinka oraz LEGO®. Ale uwaga! Górny limit zamówień na każdy set to 10 000 sztuk, więc być może trzeba będzie się spieszyć. Wreszcie – granica 3 000 wspierających jest też granicą opłacalnością inwestycji, więc nie mamy gwarancji, że po każdej rundzie dostaniemy dokładnie 5 setów. Do produkcji wejdą wyłącznie te, które ową magiczną granicę przekroczą.
  6. Ufundowane zestawy zostaną wyprodukowane przez LEGO®/BrickLink i dostarczone zamawiającym po dłuższym czasie. W teorii okres oczekiwania trwa około pół roku, w praktyce zbliża się do 8-9 miesięcy. Plusem tej edycji jest fakt, że zestawy będą wysyłane z Europy, a więc nie trzeba będzie płacić za nie cła. Sety, które nie zbiorą odpowiedniej liczby fundatorów, zostaną „wydane” przez BrickLink pod postacią instrukcji (aczkolwiek na razie o tym cicho).
  7. 3. runda crowdfundingowa rozpocznie się niebawem, ale jeszcze nie znamy konkretnej daty. Podejrzewam, że zostanie ona ujawniona na dniach.

Proces zakupowy setów z BDLP:

Sporo osób, które nie uczestniczyły w pierwszych 2 rundach pyta, jak wygląda zakup tych zestawów. Oto kolejna lista, z której dowiecie się wszystkiego, co wiedzieć powinniście:

  1. Proces crowdfundingowy trwa przez pewien konkretny czas, a dokładniej: ok. 30 dni. W tym czasie WSZYSTKIE zestawy można zamawiać (nie kupować!), aczkolwiek… patrz niżej.
  2. WAŻNE: zanim zamówicie zestawy w BDLP, załóżcie konto na BrickLinku. Automatycznie powiąże się ono z Waszym kontem na LEGO.pl, co przyspieszy proces zamówienia. Przed zakupami nie zapomnijcie się na nie zalogować!
  3. Aby zamówić wymarzony zestaw, wystarczy we wskazanym przez BrickLink terminie wejść na tę stronę. Przy każdym produkcie znajdziecie tam wtedy czerwony przycisk z treścią Buy on LEGO.com oraz – co ważne – wyborem regionu. Nasz region to, oczywiście, Polska (chyba że mieszkacie w innym kraju). Dlaczego jest to ważne? Ano dlatego, że liczba zestawów przypisana dla konkretnych regionów również są limitowane. Liczba ta nie jest znana nikomu poza samym BrickLinkiem, ale należy zakładać, że Polska nie dysponuje tutaj przesadnie dużym parametrem.
O ile dobrze pamiętam, wzmiankowany przycisk i wybór regionu pojawi się w okolicy miejsca zaznaczonego czerwoną linią
  1. W związku z powyższym, z zakupami raczej należy się spieszyć, jeśli na czymś bardzo nam zależy. Pomimo bowiem, że zestaw mógł jeszcze nie uzyskać wymaganej ilości zamówień do produkcji, to może skończyć się w danym regionie, a co za tym idzie – nie będziecie mogli go już zamówić, pomimo że w innych regionach będzie on nadal dostępny (tak było w przypadku modelu papużki z rundy 2., która do końca była dostępna już tylko… w Korei Południowej).
  2. W okresie sprzedażowym zestaw musi osiągnąć granicę 3 000 zamówionych egzemplarzy, aby zagwarantować sobie produkcję. UWAGA: jeśli 5 spośród „wystawionych” projektów osiągnie tę granicę przed końcem crowdfundingu, to pozostałe sety automatycznie wylatują z „głosowania”. Jest to kolejny powód, by decyzje zakupowe podejmować szybko. Jeśli bowiem zamawiający „zaśpią” w przypadku któregoś setu, to może on nie załapać się na produkcję.
  3. Limit produkcyjny dla każdego z 5 „wygranych” zestawów to 10 000 sztuk. Oznacza to, że zestawu nie da się zamówić, jeśli dobije on do tej granicy (ale pamiętajcie o regionalizacji!). Poprzednie edycje pokazały, że faworyci kolejnych rund potrafią osiągnąć ten limit w ciągu paru dni, a nawet – jak w przypadku zamku z 1. rundy – kilkudziesięciu minut. To kolejny argument za tym, żeby przed komputerem/komórką usiąść jak najszybciej i „odfajkować” upatrzone zamówienia.
  4. Z drugiej strony, kiedy 5 zestawów osiągnie granicę 3 000 zamówień, to mniej popularne wybory możemy najczęściej na spokojnie zamówić trochę później. Tak było w przypadku Weneckich domów z rundy 2., które swój limit 10 000 zamówień osiągnęły dopiero po dłuższym czasie.
  5. WAŻNE: w 3. rundzie BDLP obowiązuje limit 1 sztuki zestawu na konto. Jest to pokłosie rundy 1., kiedy to sporo osób zamówiło po 5 zamków, efektywnie odbierając innym zamawiającym możliwość zgarnięcia tego modelu. Praktyka ograniczenia limitu do 1 sztuki niekoniecznie wszystkim się podoba i w sieci znajdziemy głosy nawołujące do zwiększenia go do 2 sztuk, ale nie sądzę, by coś się tu miało zmienić.

Tu rada „inwestycyjna”: jeśli początkowo nie planowaliście zamawiać jakiegoś setu, ale widzicie, że jest on nadal dostępny w Waszym regionie, a „dobija” do 10 000, to warto wziąć pod uwagę przyszły popyt na niego i capnąć coś na resell. Pamiętajcie tylko, że od LEGO.pl nie otrzymacie faktury VAT!

  1. Kliknięcie przycisku Buy on LEGO.com przeniesie Was do koszyka zakupowego na LEGO.pl. Kliknięcia przy kolejnych produktach dodadzą je do koszyka, tak żebyście mogli zamówić wszystko pod jednym ticketem. Faktycznego zakupu dokonujecie przez LEGO.pl i złożone zamówienie będzie tam widoczne po zakończeniu procesu (tylko pamiętajcie, że nie od razu, bo strona przez pewien czas przetwarza te zamówienia). Proces płatności itp. przebiega IDENTYCZNIE jak w przypadku „normalnych” zamówień składanych przez LEGO.pl.
  2. Zestawy z BDLP nie są objęte żadnymi dodatkowymi promocjami, a więc NIE otrzymacie za nie ewentualnych gratisów czy podwójnych punktów VIP. Jedyny bonus, jakiego możecie się spodziewać, to standardowa ilość punktów VIP bazująca na cenie setu, więc VIP-y efektywnie zamawiają te zestawy z 5%-owym rabatem.
Info o punktach VIP jest widoczne w mailu z potwierdzeniem zamówienia
  1. Płatność za zamówienie zostanie ściągnięta od razu, a następnie – niezależnie od tego, czy Wasze wybory „wygrają” crowdfunding, czy nie, po jakimś czasie (zazwyczaj jest to 7 dni) ZWRÓCONA na Wasze konto/kartę. Z tego względu polecam „zakupy” przy użyciu karty kredytowej, bo zwrot w takim przypadku zazwyczaj następuje szybciej (do 5 dni).
  2. Faktyczna płatność za zakup nastąpi, jeśli spełnione zostaną dwa warunki. Pierwszym jest to, że dany set dobije do granicy 3 000 zamówień (to będziecie wiedzieć zawczasu); drugim warunkiem jest wysyłka zestawu. Na wysyłkę Waszego zamówienia będziecie musieli niestety poczekać, tak jak pisałem wcześniej. Do tej pory niektóre sety z rundy uzupełniającej rundę 1. nie trafiły jeszcze do swoich nabywców, podobnie zresztą jak sety sfinansowane w rundzie 2.
  3. W razie czego LEGO® informuje, że na danym środku płatniczym nie ma wystarczającej ilości kasy, żeby pobrać płatność. Nie musicie się więc martwić, że zestawy przepadną. Zresztą, nie do końca wiemy, co się dzieje z setami, które zostały zamówione, ale finalnie nieopłacone – podejrzewam, że LEGO® zależy na ich wysyłce, bo – w teorii – inaczej na zawsze pozostaną one w magazynie firmy.

To chyba tyle. Ewentualne kolejne pytania możecie śmiało zadawać w komentarzach pod tym artykułem, a ja gwarantuję Wam, że będę na bieżąco informował o kolejnych etapach BDLP.

PODOBAŁ CI SIĘ TEN MATERIAŁ?
Jeśli tak, to możesz wspomóc rozwój naszej strony poprzez dobrowolną wpłatę w serwisie Patronite:

34 thoughts on “BrickLink Designer Program – jak to działa?

  1. jul

    w jakiej walucie robi się zakupy?

    1. Brewa

      W polskiej. Ceny w PLN powinny wyświetlać się po wybraniu regionu na BrickLinku, w momencie wrzucania zestawów do koszyka :).

  2. PawełC

    Dwa pytania:
    1. Kiedy naliczają się punkty VIP?
    2. Potwierdź czy dobrze rozumiem: pierwsza płatność jest od razu zwracana, a wlasciwa nastapi dopiero za 8-9 miesięcy, kiedy zestaw zostanie wyprodukowany i wyslany?

    1. Brewa

      1. Tak jak przy każdym innym zakupie na LEGO.pl, punkty VIP naliczają się w momencie wysyłki setu.
      2. Dokładnie tak, przy czym to „od razu” to jakieś 5-10 dni.
  3. mat

    a jak powiązać konto z bricklinka z lego shop?

    1. Brewa

      Załóż, zaloguj się, w trakcie zakupów konta powiążą się automatycznie :).

  4. Sobik243

    Ceny robią sie zaporowe ale zastanawiam sie nad studgate station 🙂 Pięknota

    1. Brewa

      Ja mam swoje dwa główne typy i je biorę w ciemno. Jak coś będzie dobijać do 10k dodatkowo, to się zastanowię :).

  5. Zeke

    Dziękujemy Ci za kupę roboty którą na codzień odwalasz, żebyśmy ,,My Trutnie,, mieli łatwiej w życiu….

    1. Brewa

      Haha, jak miło, dzięki 😛

  6. adam

    brewa warto w train station? ewentualnie w tego żurawia ? pozdrawiam

    1. Brewa

      Inwestycyjnie? Grube kwoty się z tego robią, ale trzeba obserwować na bieżąco. Jeśli coś będzie się szybko wyprzedawać, to warto wziąć „na wszelki”.

  7. Maciek

    da się ustawić jakiś alert jak to wystartuje czy trzeba śledzić. ewentualnie czy będzie jakaś informacja wcześniej że np jutro startuje. pozdrawiam wszystkich 🙂

    1. Brewa

      Spokojnie – podejrzewam, że jutro pojawi się termin i też nie będzie to akcja na zasadzie „jutro odpalamy”. Będę informował na bieżąco, ale będziesz miał, jak myślę, co najmniej tydzień-dwa na przygotowanie.

  8. pusty

    A jeśli się zamówi i zapłaci a potem za jakiś czas hipotetycznie np, zostałeś bankrutem, to można nie kupić?

    1. Brewa

      Stary – nikt Ci komornika na chatę nie naśle, ale jak nie masz kasy, to nie kupuj – proste. Myślę tylko, że LEGO może Ci zablokować konto za taki „wałek”.

  9. tomaszq

    „Automatycznie powiąże się ono z Waszym kontem na LEGO.pl, co przyspieszy proces zamówienia.” – co masz na myśli? Jak to sprawdzić?

  10. Adam

    Artykuł stary, ale ruszyła wysyłka dla BDP1 więc może komuś się przyda: zamówiłem 2 sety 1.12.2021, kilka dni temu zauważyłem, że zniknęła z paypala kasa. Okazało się, że to lego pobrało za jeden z tych setów. Niestety na drugi już nie starczyło środków na koncie. Przy zamówieniu na stronie pojawiła się informacja, że jest problem i żeby się skontaktować z infolinią. Okazało się, że doładowanie paypala nie wystarczyło. Ponieważ w takim przypadku (jak to powiedzieli: twardej odmowy) MUSZĄ przeprowadzić płatność innym środkiem. Tak więc jeśli ktoś nie ma i paypala i karty kredytowej żeby w razie czego zapłacić drugim źródłem to powinien dbać żeby zawsze były dostępne odpowiednie środki.

    1. Brewa

      Potwierdzam, sam zmieniałem kartę płatniczą i też dostałem takie info. Warto mieć też kilka kart na wszelki wypadek.

  11. PabloA

    Trochę się pozmieniało. Najpierw się głosuje emotkami, potem przegląd i dopiero w lutym 2024 r. będzie crowdfunding.
    Link do zgłoszeń też do zmiany: https://www.bricklink.com/v3/designer-program/main.page

    1. Brewa

      Tak, ale to jest tekst dotyczący poprzedniej edycji, także raczej już nieaktualny ;).

Skomentuj!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.